Ismét kirándultak a földrajz szakkörösök

Természetismeret szakkör

A hétvégén került sor a földrajz szakkörösök idei harmadik kirándulására a Bakony-hegységben. A 2011. november 19-én tartott gyalogtúra útvonala ezúttal Bakonyszücs településről indult, ahonnan alig pár kilométerre fekszik a fenyőfői ősfenyves. Nevéből adódóan jórészt fenyőerdőben róttuk a kilométereket: lábunk alatt homokos talajon, előttünk lassan felszakadozó ködben, jellegzetes – amolyan semmilyen novemberi időben. A nap nem tudott sütni a köd miatt, csak a földrajzi ismereteink biztosítottak minket arról, hogy még valahol biztosan van napsütés, csak mostanában valahogy elkerüli kis hazánkat sajnos.

Fenyőfő település a Magas-Bakony kellős közepén megbúvó jellegzetes régi sváb falu: központjában a csodaszép katolikus templom, buszmegállójában hívogató padok: engedtünk a hívásnak és pihentünk egy nagyot. A hangulat idilli: ház bejáratánál kacsa próbálkozik bejutni az ajtón keresztül, néhány ember a kocsma felé sétál, újságos néni viszi a Naplót – megkínálom őt is egy tejkaramellával, mert látszólag igencsak fázik. Ettől mindkettőnknek jobb kedve lett: neki a tejkaramella miatt, nekem pedig azért, mert rájöttem, hogy a világ lehetne jó is, csak akarni kellene egy picit…

A pihenést követően a Pápalátó-kő felé vettük az irányt, ahová kifulladva érkeztünk meg: Pápát ugyan nem láthattuk, de jól esett szusszanni egyet a mészkő sziklacsoporton, melyet a szakkörös tanulók alapos tanulmányozásnak vetettek alá.

A geológiai tanulmányozást követően immáron tipikus őszi hangulatú erdőben koptattuk bakancsainkat következő geológiai megállóhelyünkig, mely nem más, mint a Likas-kő. Ez egy érdekes sziklacsoport, melyet egykoron még régen a mélyben forró hévizek oldottak ki, majd a külső erők hatására lepusztult felszín miatt a felszínre került a sziklacsoport, és vele együtt a járat is: a sziklatömb alatt át lehet bújni! Innen a neve: Likas-kő. A gyerekek bizony fel is fedezték a járatokat oda-vissza. Ilyenkor szembesülök mindig azzal a ténnyel, hogy a természet valójában egy csuda nagy játszótér, csak ismerni kell, hogy melyik játék merre található!

Alig 3 kilométer megtétele után elérkeztünk a szakkörös tanulók egyik kedvenc kirándulóhelyéhez: Vinyére, a Cuha-völgy kapujához. Itt a Vinye.hu büfében rövid ebédszünet: cserépkályhában pattog a tűz, a gyerekek szürcsölik a forró csokit, aki pedig végzett, az a helyi játszótéren folytatja, a felnőttek pedig beszélgetnek. Itt szeretném megemlíteni, hogy a túrán velünk kirándult Miklós barátom, akit csak Bekinek hívunk, és ezúton is nagyon köszönöm segítségét a gyerekek nevében is. Két szimpatizánsunk is velünk túrázott: Mónika és Tibor. Örültünk Nektek, gyertek legközelebb is!

A cserépkályhás melegedés után irány a Cuha-völgy! Átkelés a patakon vagy hétszer, jégtáblák dobálása kaviccsal, és gyönyörködés: hazánk egyik legszebb, ha nem a legszebb szurdokvölgyében járunk, ahol 1896-ban átadták a Veszprém-Zirc-Győr vasútvonalat.

Rövidesen Porva-Csesznek vasútállomásra érkezünk, ahol alig tíz perc után közeledik vonatunk: a Cuha-völgyi vonat! Utazás Veszprémig, onnan Devecserig, majd busszal haza. Bizony: reggel hétkor indultunk, este hétre érkeztünk. És ami bennünk maradt: némi izomláz fáradtsággal vegyítve, és az emlékek halmaza, amelyek fókuszában most a Bakony-hegység geológiai értékei álltak: a Pápalátó-kő, a Likas-kő és a Cuha-völgy.

Legközelebb december 17-én megyünk túrázni, a hagyományos mécseses-szaloncukros-gyertyagyújtós karácsonyi túránkra.

Gyertek velünk, nem fogjátok megbánni!

Gyenes Viktor
földrajztanár MSc.

Kapcsolódó link:

IWIW megosztásFacebookTwitter

Csak regisztrált tagok szólhatnak hozzá!

Kereső

A héten : 1 új regisztrált
A hónapban : 276 új regisztrált

Kapcsolat

ankarada araç kiralama ankarada araç kiralama gnlk kiralık ev